آخرین اخبار

دست درازی به حاکمیت مرزهای آبی ایران؛ میدان گازی آرش، عربستان و کویت را هم دست کرد

با ادعای مدیرعامل شرکت آرامکو عربستان، برنامه ریزی مربوط به میدان مشترک با کویت در حال پیشرفت است و این در حالی است که عربستان تاکید کرد که با همکاری کویت در میدان الدره (آرش) به کار خود ادامه می دهد.

اشتراک گذاری
17 مرداد 1402
کد مطلب : 6688

دست درازی به حاکمیت مرزهای آبی ایران؛ میدان گازی آرش، عربستان و کویت را هم دست کرد

توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ مهر نوشت:عربستان به موضع گیری جدید درباره میدان گازی آرش پرداخت و مدعی طی شدن روند امور با کویت طبق برنامه شد.

بر اساس این گزارش، مدیر عامل شرکت آرامکو تاکید کرد که این شرکت به اجرای برنامه‌های خود در میدان الدره (آرش) با همکاری کویت ادامه خواهد داد.

امین ناصر، مدیرعامل شرکت آرامکو عربستان گفت که برنامه ریزی مربوط به میدان مشترک با کویت در حال پیشرفت است.

وی افزود: فعالیت در این میدان طبق برنامه ریزی با کویت پیش می‌رود و در این مرحله مشکلاتی از حیث مهندسی و توسعه وجود ندارد.

این در حالی است که چند روز قبل، سعد البراک، وزیر نفت کویت مدعی شده بود: «ادعا‌های ایران» در مورد میدان گازی الدره (آرش)، این واقعیت را که کویت و عربستان مشترکاً مالک این میدان هستند را تغییر نمی‌دهد. وزارت نفت کویت تمام اطلاعات لازم برای هرگونه مذاکره یا اقدامی را در اختیار وزارت امور خارجه این کشور قرار می‌دهد. میدان گازی الدره در سال ۱۹۶۷ کشف شد و به طور کامل در منطقه دریایی تقسیم شده بین کویت و عربستان سعودی واقع شده است. این میدان، به طور مشترک مشترک برای کویت و عربستان است و آن‌ها به تنهایی و به واسطه مالکیت مشترک و انحصاری خود بر این حقوق در آن منطقه، حق کامل بهره برداری از منابع طبیعی موجود در آن را به شکل مساوی دارند. کویت در ۲۱ مارس ۲۰۲۲ قراردادی با عربستان برای توسعه میدان مذکور به ظرفیت یک میلیارد فوت مکعب و ۸۴ هزار بشکه میعانات گازی در روز امضا کرد. در حال حاضر در نشست‌های فنی که به طور منظم بین طرف‌های کویتی و سعودی برای این منظور برگزار می‌شود، هماهنگی صورت می‌گیرد.

این درحالی است که پیش از این هم وزارت خارجه عربستان با انتشار بیانیه‌ای بار دیگر هرگونه حق ایران در میدان گازی آرش را انکار کرد و از ایران خواست که برای ترسیم مرز‌های آبی وارد مذاکره شود.


بیشتر بخوانید: اختلاف ایران با کویت و عربستان در میدان گازی آرش بر سر چیست؟


وزارت خارجه این کشور بار دیگر مدعی شد: حقوق و حاکمیت کامل این منطقه و بهره برداری از منابع آن تنها برای کویت و عربستان است. باردیگر و همانند گذشته ایران را به مذاکره در خصوص ترسیم حد شرقی منطقه بر اساس قوانین بین المللی و اصل حسن همجواری به گونه‌ای که ایران یک طرف مذاکره و عربستان و کویت طرف دیگر آن باشد دعوت می‌کنیم.

لازم به ذکر است که نزاع بر سر این میدان نفتی- گازی میان ایران و کویت به دهه ۱۹۶۰ مربوط می‌شود که هر یک از این کشور‌ها حقوق حفاری برای کشف گاز را به دو شرکت مختلف واگذار کردند. در سال ۲۰۱۱، ایران حفاری در این میدان را از سر گرفت و این باعث شد که کویت و عربستان درباره ترسیم مرز‌های دریایی خود و ترسیم میدان‌های نفتی مشترک به توافق برسند. سپس به مدت چند سال ایران و کویت مذاکراتی برای حل اختلافات بر سر منطقه کمربند ساحلی در مرز دریایی دو کشور اجرا کردند که نتیجه‌ای در پی نداشت.

در ۲۱ مارس ۲۰۲۲ عربستان و کویت، توافقی را برای توسعه این میدان گازی امضا کردند که به موجب آن شرکت نفت کویت و شرکت آرامکو اقدامات لازم برای توسعه این میدان گازی و استخراج آن را انجام می‌دهند.

بر اساس برآورد‌ها حجم گازی که از میدان گازی میدان آرش قابل استخراج است بسیار زیاد است. میدان گازی آرش- الدره در آب‌های مرزی بین ایران و منطقه سابقا بی‌طرف بین کویت و عربستان واقع شده است و بر این اساس و طبق این مرز، حدود ۴۰ درصد تاسیسات نفتی و گازی موجود میدان آرش-الدره در آب‌های سرزمینی ایران قرار دارد. اهمیت میدان آرش علاوه بر حضور لایه‌های نفتی و گازی با مقدار زیاد میعانات گازی، حفظ حاکمیت کشورمان بر آب‌های این منطقه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =